الأحد، 5 يونيو 2016

دايرة مقبولة ..بقلم فهمي علي

** دايرة مقفولة **
يا راضى تبقى متغمى 
و متحمى بجردل كذب و غناوى 
عشان ناوى 
و عشان غاوى 
تكون مضحوك عليك على طول 
و تتملا الكلام عادى 
تقوم بادى 
و واقف كيف ما قالو تقول 
يقولو لك خلاص هانت 
تقول بانت 
برغم انك ما بتشوفشى 
يقولو البحر مات موجه 
تقوم نازل برغم انك ما بتعومشى 
يغنو تبقى فى الكورس 
حفيد حورس 
و صوتك يعلا و يجلجل 
كأنك يا البعيد خايف 
عشان هايف 
تبص فى مرة على حالك
و سايب ضحكتك تتدبل 
و تتبدل 
عشان سجنك بقى سؤالك 
و مهما سنينك اتعدت 
او اتمدت 
طريقك دايرة مقفولة 
و اخرها مفيش 
عشان راضى بولا حاجة  
و بسذاجة 
فاكر نفسك كدا هتعيش
فهمى على

فراق ..بقلم محمود عبد الحميد

فـــــراق
عـلــــى الارض لا زالــــــت آثـــــــار أقـــدامـــــهـا
والـــقـلــــــب بـــــاق بـــدقــــاتـه عـلـى عــهــــدهـا
يـظـــل يـذكــر حـيـن نـظــــرت الـيـه عـيــــونــهـا
فـغــــرســــت فــيـــــه مــن ســــهــام أهـــــدابـــهـا
فـى قــــاع بـحـــر الـعـشــــق مـدفـونــة اســرارهـا
ابـلـيــس كـان فـى الـمـديـنـه وزار يـومـآ طـيــفـهـا
وراح يـركـــض ويـلـهـــو عـلـى دروب الـفــــراق
بـيـنـــــــى وبـيـنــــــــــــهـا
فـنـــــال مـــا تـمـنــــى وســـطـا عـلـى عــقــلـــهـا
..بقلمى..محمود عبد الحميد..

إلى كل ممانع ..بقلم محمد علقم

إلى كل مُمانع
..................
إنْ كنـتَ ممـانعـا مـن بيـن العرب
ولمْ تخشَ نزال العـدا في الحـرب
اطلــق صـاروخــك وكــن متــوكلا
فالنصرللمجاهدين هدية من الرّب
اظلــق صـاروخـك لا تنتظــر أمـرا
وبـالأوائـل اقتـد وسر على الدرب
اطلــق صــاروخــك واحـرج رجـالا
باعوا القضيـة في لهو وفي لعـب
اطلـق صـاروخك إنْ كنـت ممانعا
كي تُخرس أهـل النفـاق والكذب
واقــرأ التـــاريــخ وخــذ منـه عبرة
لن ينتصر الحـق إلا بجيـش لَجب
لا تسـأل الطغـــاة عـن طغيـانهم
بل سل العبد،الحــرية في الطلب
أيسكــت الثــوار ويصمتــوا دهــرا
لا تحـريــر أرض ولا عـودة لمغترب
اطلــق صـاروخـك لا تحـش أحـدا
أم بات سلاحكم لعبة مـن اللُعب
أم تحشون الطغـاة وحكام أمتكم
أصحــاب النفــاق والخـداع واللَعب
هم دجّنـوا السلاح حمـاية لعدونا
فبات السيـف سيفا من الخشب
لا تنتظـرنّ من حـرّم قتال أعدائنا
وأبرم صلحا إلا عتـوا في المنصب
اطلـق صــارخــوك إن كنـت ثــائرا
يكفينا قهرا وما لحق بنا من كُرب
ولتشتعـل الارض تحـت أقـدامهم
بالفعـل لا بالكـلام وكثــرة الخطب
هم الغزاة وكل غاز مندحر ومنهزم
فالشمس لاتشرق يومامن الغرب
وليعلـم المحتــل أن الارض تنكـره
وإن قتلنا نقاومـه ونحن في التُرَب
فمـن اراد رفعــة الاسـلام وعـزته
وجّه سلاحـه إلى الرأس لاللذنب

وعود كاذبة ..بقلم الشاعر جهاد حداد

..................   وعود كاذبة  ............!؟؟

في الهوى قطعت
ومن غبائي ضحكت
كل الوعود التي قطعتها
على نفسي كاذبة
وكل العهود في صومعة
 ايامي فاجرة
يا أمراءة تحلف
 وتخلف الوعود
 المتزاحمة
تجاهلت عينيك القاتلة
وأخطأتني
 سهامك العابرة
يا امرأءة من عصور
 الجاهلية
وللأوثان عابدة

ما قولك أن دعاني الشوق
والحنين عمل على قلبي مأمرة
انا لا اوجه لك رسائل عابثة
رغم عني اكتب
 وانظم القافية
لمرأءة جانية
ما بال الليل يجتاح
 بسهري الذاكرة
يقتل حلمي
يسرق نومي
وانت انت
لا مبالية
وعدتيني بأشياء
اكبر من ألمي
وانك لحزني ناهية

لقد قررت ان لا افكر بك
وللآسف فكرت
واختنقت
رغم قراري ما تصورت
العناده
ولا انهيت
جننت
وأجتاحني هوس
ماذا جنيت
ماذا سأقول لمن
وعدت هل انبليت
هل قراري جنوني
ام نفسي الهيت

والقرار الاخير اني استقيل
 من أبجديتي
أن انسى لغتي
 وينتحر حرفي
ماذا لقيت
هزمت ..... منعت ..... ما ..... اوفيت
ما كنت يوما ضعيف
ولكن امامك ضهر ضعفي
وانهرت
وتكسرت مجاديفي
 حين بحبك ابحرت
واغرقني الحنين بالشوق
 حين تلاطمت

 امواجك القوية
ماذا صنعت سفن
 وهميه بصحراء غبية
وابحرت
ثمل شقي
 ابحث عن احلام وردية
ما عاد طيفك يمر امامي
ما عدت احلم بذكريات
 منسية
ضاع كياني
اخطأت بكل المواني

ما عدت ذاك الدخيل
 الذي يهوى الاحتلالي
خلفي هدمت كل الجسور
لم يبقى عنواني
احرقت معابدي
وهجرت نازح الاوطاني
اعلنت قتلك في سري
 بيني
وبين
 نفسي
لكن انظري كيف تفضحني
اعمالي
اعلنت الحرب عليك
ما اغباك
 وما اغباني
حين اشهرت سلاحي
بوجهك البريء اعماني
اعلنت استسلامي
وحين شاهدت يداك
 مرتعفعه
 امامي
سقطت ساجدا خاشعا
 آه ما ارداني
تراجعت
وبقلبي الف الف طعنة
مما اتاني

لم يكن بك شيء بعدها
والا ابكاني
كأن وعودي سراب
 ودخان اعماني
وتلاشا بالسماء
كما السحب تحظر
وتغيب بأمر
رباني

كلمات الشاعر :
جهاد حداد

اكتب يا قلم ..بقلم الشاعر العربي الجولاني

اكتب ياقلم
.......
 مابك ايها القلم تتوقف عندما يحضر طيفها في الخيال
.......
اعجزت عن وصفها وانت سيد البيان وخير من دون الحب العذب الزلال
......
انت من كتب التاريخ ياقلم فااذكر قصتي معها وعشقي من خلف الصحاري والجبال
.......
قلبي تاه في سراديب قلبها فااذكر ياقلم ودون مقالي في التو والحال
.......
جاء شهر الصيام ياقلم واني صائم وصابر ولكن  ليس عن عشقها فاافتوني بكفارة الحب المحال
.....
وقولو لمن افتى ان الشاعر يذوب في غرامها فهل انا مذنب اخبروني يارجال
.......
اكتب ذلك كله ياقلم فاان قصتي غريبة وعشقي اسطورة من هذا الزمان  وليست خيال
......
العربي الجولاني

شيد لنفسك مركبا ..بقلم معتمد البقري

شيّد لنفسك َ مركبا ً..
 تلقى بها..
 موجَ الصّعاب.
وأبنى لذاتـك ذاتها..
 وأفخر بأنـّكَ..
 مـن تراب.
وأحفظ كرامتـك التى..
من دونها..
قطع الرقاب.
هذى الحياة ُ جميعها..
كالماء فى طيف ِ..
السـّراب.
يبقى العظيم بذكره..
وخصاله ُ..
 فوق السحاب.
ويموتُ من..
 أعطى الدّنية َ..
مثل ميتات ِ الكلاب.

معتمد البقرى

إياك توجع ..بقلم فهمي علي

** اياك تجوع **
و فى لحظة الليل الجريح
ما يعدى فوق بحر الدموع
تنزل نجومة المنهكة ....
تسأل على طريق الرجوع
تمشى على نفس الدروب
زى القمر و سط النجوع
تقابلها طفلة صغيرة
على  صدرها عيل حزين
الحبل لسه فى سرتة
صوته العجوز دبحه الانين
نظراتة اقوى من الرصاص
متفرقة فى كل الوشوش
مش لاقية حد فى اى حد
يلمها و يلحق يحوش
كان فيه رجولة فى يوم هنا
شاخت على فرشة خضوع
صرخ الولد
بصت له من قلب الرماد
اسكت يا واد
مش عايزة صوتك يتسمع
و اياك ... تجوع
فهنى على