الجمعة، 22 يوليو 2016

يا راحلة ..بقلم الشاعر جمال عشا

يا راحلة عن امكنتي          *(..يا راحلة..)*
وهواك غربي...
لا تسألنيي...
لم أظن بذاك...
وأني لشرقي...!!؟
وخبرت كل الحكايا..
وكيف يكون لظامها...
كعقد الحبال...
منقوعة بالبلال...
وفكاك واحدها...
يا سيدة الهوى خيالي..!!؟
فصعب أن يستقر...
ثبات العيون...
على متحرك يتقلب..
لكن النبض حد الوجد
مكانه والطرق سري..!!؟
فكوني كما تشائين حلاقا
واكتبي احرفك للعموم..
فإني اخالف نساقك...
واختلف عن الكل بنبضي...
وحفار الحرف بعمري...
المعذب يا سيدتي....
وعينيك الجميلة بخفاءه...
كم يتعالاني بوح قصدي..!!؟
          بقلمي الشاعر*(جمال عشا)*..
                     Jamal Asha. 21.7.2016

فارسة النساء بقلم سوار غازي

*فارسة النساء ..
هي أنثاي فارسة النساء تمتطي خيل خيالها
أغار عليها من فكرة تخطر ببالها
من  حلم لا أكون فيه فارسها
أنثى جانحة تروض الفارس والخيل  لأمرها
رميت بسهمها ووقعت صريع هواها
قتيل أنا لا أريد إلا موتا يعانق رسمها
حتى فرسي عاشق لها يهوى على همس خطاها
عروس شرقية هاربة من قصص الحكايا
تعشق الخيل والخيالة
آسرة الروح والحنايا
حيرني هذا العشق و السحر والدلال
وكأني بحلم لا أعرف منتهاه
فماذا أقول عنك يا فارستي
أنا العاشق الذي على نبضك ترجل
وكل الفرسان تهواك
وأنا اليوم أشهد نهايتي  وهلاكي
فقد  قرأت في عيناك احتضاري
وفي قلبي نقشت طلاسيم هواك
  أنا الحبيب يا سيدتي
 جسدي وقلبي ملك يمناك
*بقلم سوار غازي

صرختي بقلم نجلا حسين

■■■[صرختى ]■■■

يثورون  إن حطمت قيدى
ومن رحمى تولد الثورات.....
يصادرون دوما على حريتى..
وفوق جبهتى تتلون إنتصارات
يتحدثون...بعد ان ولوا ظهورهم
فمن ظهوركم...تتوالد النكبات
تثورون..وانا التى 
أروى الزهر بصيب دمعى 
زخات...وزخات
أنير الدجى بأقمارى
فهل للنور من هفوات
وأزرع القمح..أرويه بأنهرى.
فينبت سنابل شاهبات..
تريدونى مطية لعللكم
فما امتطيت فى السابق علات
فعسى أن يعوضنى الزمان 
فيما هو آت...بخير عما فات
Nagla:بقلمى
                                                                 نجلاء حسين
شكر خاص للفنان Emad Salehi

ذكريات كانت في قربك بقلم أحمد عبد الرحمن صالح احمد

(قصيدة/عامية/ذكريات كانت في قُربك)
"
( بقلم/أحمد عبد الرحمن صالح  أحمد )
"
"
"
تفتكر كان ممكن أنسي 
"
.اللي عشته في الاماني
"
تفتكر أني انت تسمح ..حد تاني يعيش مكاني
"
.......تفتكر أني اللي بنا 
"
حاجه غايبه مش عشاني
"
تفتكر أنا ممكن أرضي ..أنك أنت تبيع حناني
"
.....لا ياقلبي تبقي واهم 

...إنّي أسيبك راح تعاني
"
بكرهك ...
"
"
"
..كل واحد خد نصيبه 
"
اللي مش ممكن يسيبه
"
.والأماني اللي تصيبه
"
.....حلم عاشته وانتها
"
"
"
من النهاردي خلاص ياقلبي الدموع مش وقتها
"
افتكرني وانت واقف ....بين أماني قتلتها
"
افتكرني يوم ما تبكي والدموع راح وقتها
"
افتكرني في كل ليلة ..عشت جنبك قُربها
"
أفتكر .ذكري جميلة 
"
في كلمة كنت بحبها
"
آه بحبك ....
"
"
"
وانت عارف إني كان في بنا قصه لسه قلبي في عهدها
"
والغرام أنا عشته فيها 
"
.....والأماني بتناجيها 

....كل حاجه خسرتها
"
"
"
...لو هقولك عل بيا 
"
..كل شيئ موته فيا
"
..كل حاجه كرهتها
"
ذكريات كانت في قلبي ..شلت صورتك منها
"
"
"
آه كرهتك
"
شوف عيوني لما تلمح بس صورتك
"
.شوف شفايفي لما تسمع بس سيرتك
"
برتعش وبدوب مكاني .......لما اشوف بعنيا غيرتك
"
عمري مانسي فيك حناني ..او دموع لحظة ما سبتك
"
لا ياقلبي بكرهك
"
لا ..بحبك
"
لا خسرتك
"
كل حاجة تايها فيا .....شكل تاني بحسّها
"
لو تشوف شكل القسية او تجرب حضنها
"
لو تشوف دمعة عنيا ...او تجرب سُهدها
"
الغرام اللي عرفته ..صوره أنت كسرتها
"
بكرهك
"
"
"
ليه تزود فيا ناري لما اشوف بعنيا حيرتك
"
نفسي تنسي أي ماضي .وافتكر إنّي بحبك
"
لو زماني يعود ليالي ......وأنسي نفسي في حضن قلبك
"
نفسي نرجع لحظة تاني للأماني ..أو أعيش العمر جنبك
"
أفتكر إنّي بحبك
"
وابقي بكدب لو اقول إنّي كرهتك
"
غصب عني قسوتك خلتني سبتك
"
بعشقك
"
لية تشوه فيا صورتك
"
ليه تصدق فيا غيرتك
"
النهاردي خلاص ياقلبي ..غصب عني بقول كرهتك
سام الحواجري ابو أحمد

في البراري ..
عشق آي النور ومساحة الفكر
وحدة تعانق عطر الخزامى
تندي انفاس آه عذوبة الماضي
تذكرة الى ذكرى
تعبر فيها الروح خلسة
تستنهض شباب الروح كأن ما زالت
تيهي لحظا في ثنايا الموج
تراقصي على وقع الخرير
نشوة تجمرت فيها حبات الرمل
ويح البرد كيف يقوى الجمود
في حضرة الشمس
حروف تتناثر من فج عميق
تراشق الاحبة أن لقاء قريب
نسافر فيه نتدثر الغيوم
اختفاء ووحدة
نخبز لفرحنا عذوبة المساء
أفياء يا سنابل الطيف
ابق حيثما النهر
يجري مدارا بلا نهاية
غني احساس القلب واعتلي
أميرة التتويج اوتار الرقص
لجة الضلوع ترقرقت
والدمع ندى
يقطر عذبا في شفاه النسج
نغمة تصدح رقة المعنى
تنتفض حكاية النقطة
فيعلن السطر بداية النهاية
عرس النجوم
في حضرة الخبز والبحر !!
بسام الحواجري ابو أحمد

ذات العينين الفاتنتين. .بقلم الشاعر ساهر الاعظمي

ذات العينين الفاتنتين……… ساهر لاعظمي
ياذات العينين الفاتنتين
لم تحمليني ما لا اطيق اكثر
وتحيطين بمصيري واتحير
تتركين روحي تجوب الصحاري وتتعثر
البحر من زرقتها غار وتحير
اجوب في عمق زرقتها قبطانا
ابحث عن مرساتي وجرفي ولم اعثر
يا تلك العنين الغائرتين طخي الزرقه عليها اكثر
تلبدت غيوما في سمائها وتحير
والمطر قد ارخي سيلانه وشمر
والمساﻋ يحابي زرقه عينيك وينثر
قد غار من حسنها وجمالها وتعثر.
يا تلك العينين الفاتنتين اني المتيم
في سحرها وجمالها تائها اكثر
ضيعت مرساتي في مرافئها
ولم اجد شواطئها ولم ارسوا ابكر
اني تائه في بحور هوائك اكثر
ساهر لاعظمي

عاشق هواكي ..بقلم أحمد عامر

**** عَاشِقُ هواكى******..
 هَا أَنَا ذَا يَا حَبِيبَتِي.
 عِنْدَمَا نَادَيْتَنِي لِبَيْتٍ النِّدَاءَ.
 وَاتَيْتُكَ مِنْ مَكَانِي البَعِيدَ.
 كِي أَحْمِلُكِي فَوْقَ يَدَاي كَالطِّفْلِ الوَلِيدِ.
 وَأَضُمُّكَ بِيَن أَحْضَانُي مِنْ جَدِيدٍ.
 أَيَّتُهَا المَرْأَةُ المتربعة عَلَى عَرْشِ مَمْلَكَتِي.
 وَمَلِكَةٌ مُتَوَّجَةٌ عَلَى كُلِّ النِّسَاءِ.
 أَتَيْتُ لِأُهْدِيَكِي قَلْبِي وَكُلُّ أَشْوَاقِي.
 المُعَطَّرُ بِرَائِحَةِ مِسْكٍ شَرَيَانِيٍّ.
 أَيَّتُهَا الزُّهَرَةَ المُطِلَّةُ عَلَى بُسْتَانِي.
 وَيَا شَمْسًا أَضَاءَتْ بسمائى.
 وَيَا نَجْمَةٌ تتلألأ بِسَمَاءَ دنيايا.
 أّتّيِّتّګى لَاهِدِيِّګى قِلَبِى شٍوِقِى..
 الَمَعٌطّر بِرائحٌةّ مََّسګ شٍّأّګى..
 اِعْتَرَفَ بَانِي أَغْرَمْتَ بِكَ حَدَّ السُّكَّرَ.
 فَلَا مَلَاذَ لى مَنْ هَوَّاكِي سَوِيٌّ الخَمْرِيُّ.
 فَإِنَّهُ سُكَّرًا عَذْبًا مِنْ رَحِيقٍ شَفَاكِي.
 يَذْهَبُ بعقلى لِدُنْيَا جَدِيدَةٍ.
 لَا أَرَى فِيهَا أَحَدًا سِوَاكِي.
 يَا أَيَّتُهَا المَرْأَةُ البَعِيدَةُ عَنْ مَمْلَكَتِي.
 أَصْبَحْتُ أَنَا العَاشِقَ بِدُنْيَا هَوَّاكِي.
 فَدَعِينِي أَرْتَشِفُ رَحِيقًا لَنْ أَجِدَهُ مَعَ أَحَدٌ سِوَاكِي.
 بِقَلَمٍ / أَحْمَدُ عَامِرُ