الخميس، 8 سبتمبر 2016

{{ السر }}
أغزل للعشق قبلة من الورد
أرقب عينيك تنبئاني بسر
المستحيل
ياآدم العشق
حواء أنا
خلقت من جديد
امرأة
معجونة بالياسمين
وعطور المسك
مسيرة الألف
إجتزتها بعيناي

اعذرني...
فاح سر عشقي
وباحت عيناي بالحكاية
تبحث عن نهاية
للقاء محتوم
لقلبي المحكوم
أهيم مع حوريات
فراشات يتراقصن
يعقدن الليل جديلة
على خصرك
لينبت الزهر

بشجرة الخلد
بأعلى الجنان
انفرطت حبات الرمان
ماعاد يجدي إنكار

بقلم:#نجلاء_حسين #Nagla
قصيدةبعنوان/الودع
بقلم الشاعر/عرفات الاميرعبداللطيف
مصر/قنا/٢٠١٦/٩
"""""""""""""""""""
١/لقيت نفسي فاضي قلت اضرب الودع
٢/ردعلي الحجرقال اختشي ياجدع
٣/لوانت انسان عاقل هاتصدق البدع
٤/لوكان الحجرينفع كان لصاحبه يوم نفع
٥/لوكان الرمل يقدركان لصاحبه يوم شفع
٦/ولوكان بيعلي شأن كان لضاربه يوم نفع
٧/هوالقضا يتغيرطالماالقدر وقع
٨/ارضي بنصيبك بقي دا الوجه ليه خشع
٩/دي متقسمة مظبوطة والخيرفيماصنع
١٠/تبقي عايش في خير وتنكرالوسع
١١/شوف ربك وهبلك ايه البصر والسمع
١٢/هاتجري جري الوحوش وهاتعمل فيهاسبع
١٣/غيررزقك لن تحوش ولوعلي ضهرضبع
١٤/هوانت سمعت يوم رزقه عن بابك منع
١٥/ولا الجعان فيهامات وعاش فيها من شبع
١٦/اسعي علي اكل عيشك وللرزق اتبع
١٧/جرب تعيشها تاني بنفس المقتنع
١٨/جرب تقول يارب ان ضاق المتسع
١٩/جرب تصلي الفرض بتقوي مش دلع
٢٠/جرب تغض الطرف بقناعةمش خدع
٢١/سبحان من خلق الكون سامع لمن ركع
٢٢/سامع دبيب النمل ان نزل اوطلع
٢٣/ساكن ظلام الارض لارؤية ولاسمع
٢٤/كائن صغيرالحجم قانع لاجشع
٢٥/والله كناقبلك العين ماشافت دمع
٢٦/كناندب القدم الارض منها انصدع
٢٧/كانت اسودالغابةيركبهامناالفزع
٢٨/كنا فتواتك صدق ولانخع
٢٩/كانت هدومنا عبي مالبسنا يوم رقع
٣٠/خدنانصيبنا متلت وسبنالك الربع
٣١/ومرت الايام وصرنافيكي قطع
٣٢/فاضلي تاني ايه غيركسوة من غيربقع
٣٣/وحفرةتكفيني لو الضباب انقشع
٣٤/اردم وفارقني يامال ماهوش جدع
٣٥/هات التراب علي وشي وسمعني موال سجع
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وذات غفلة من حلمي
إرتفعت صوب السماء
ورتعش القمر
وتدحرج المطر في عينيها
وقتربت مني ك سيدة الإرتواء
وتناولت دهشتي
ومسحت بريقها ركام الحزن
عن اكتافي حتى سقطت
السماء..
الرداء
فصلت من جلد الهموم
ماحل من جسدي الرداء
أضات من ليلي النجوم
مانقص من نوري السماء

كبرياء
فقد ضللت طريق عشقي
في خفاء
كيف شاء
قلبي لي هذا الهوان بعد
ماعز اللقاء

طارق عطية
تعال الى اللحن الحزين
لحن أوتاري أنين
لحن الشوق يحكي
قصة وعد ويبكي
مع أنات ناي ويسقي
أدمعا تنشد وصلا
بات حلم اليائسين...
لحن صبا أبكى العدى
فكيف لمحبوب غدى
حلم لحنين لايستكين
تبكي الكلمات فيه وتشكي
عطش الياسمين
لعاشق بات عهدا ينتظر
لوعد حر امين
بقلمي طوق الياسمين
هناء المحايري
:: الذكريات الطيبة ::
" المصطبة أبويا وامي
ذكرياتها حتة مني ..

" المصطبة وذكرياتها
ياما دوبنا ف حكاياتها ..

" المصطبة عايشة فينا
ذكرياتها بتنادينا ..
~~~~~~~~~~~~~
:: المصطبة ::

فاكر زمان
أيام الصبا ...
والذكريات
الطيبه ...
كنا ف أواخر
السبعينات ...
م كانتش
الكهربا
دخلت بلدنا ...
والمصطبه
كانت ملاذنا ...
الصحاب
واللمه ...
ساعة عصاري
ولعبة السيجا ..
كنت باقعد
ف حجر ابويا
وحجر ابويا
كان دفا
ف ليل الشتا ...
والمنقد
وكوباية الشاي
فيها الشفا ...
وستي حمده
والجيران
والحاجة عزيزة ...
وضحكة قلوبهم
زي نسمة
صيف لذيذة ...
كنت احب
القاعده بينهم ...
كنت اموت
واسمع كلامهم ...
كانت اللقمه
ف رحابهم ...
جبنه حادقه
ولقمة ناشفه
وقوطه ممكن ...
لقمه بسيطه
لكن هنيه ...
بس كانت
م الحبايب ...
تكفي ميه ...
والمغربيه ...
لما كنا
نروح ننام ...
واصحى
من نومي
ساعات ...
ألاقي نفسي
ف حضن
أمي ...
وف حضن
ستي
كتير ساعات ...
وساعات كمان
ف حضن واحده
أي واحده
م الجيران ...
الأمان
كان زمان ...
مالي الشوارع
والحواري ...
والبيوت
فاتحة البيبان ...
للي شارد
واللي وارد ...
للقرايب
والجيران ...
للحبايب
والضيوف ...
وتعالى شوف
زمن العجايب
تعالى شوف ...
القلوب
مليانه خوف ...
ألف قفل
وألف باب ...
والبيوت
صبحت سراب ...
والشوارع
والحواري
لما غاب
الود بينا ...
بتشتكي
مر الغياب ...
لما ضاع
ود الحبايب
والصحاب ...
ولما غاب
عنها الأمان ...
بتفتكر
أيام زمان ...
زمان الصبا
ولمة
المصطبه ...
والذكريات
الطيبه ...
والذكريات
الطيبه ...
~~~~~~~~~~~~~
معوض حلمي
منشأة بطاش
تمي الأمديد
دقهلية
داء
وذهـبـــت لأبـحـــث عـن شـــىء سمـــــوه دواء
كـانـت مـعـضـلـتـى لا أعــــرف ســـــرآ لـلـــــداء
حـــــار أطـبـــــائـى واحـتـــــاروا مـن راح وجــــاء
والــــداء بـقـلـبــــى يـفـحـصـه كــل الـحـكـمـــاء
عـثـــروا بـالـقـلـب عـلـى رمـش عـيـــون حــوراء
نـائـم بـالـقـلــــب ومـضـجـــع دون اسـتـحـــيــاء
يـتـسـائـل عـمـن أيـقـظـه فـى لـيـــــل شـــتـاء
قـالـــوا رحـمــــاك فـهـــواك يـلـفـــح بـعـنــــــــاء
والـقـلـــب يـقـاسـى ويـتـألـم والـعـشـق الـــداء
..بقلمى.محمود عبد الحميد..