الخميس، 8 سبتمبر 2016

كفاية الهم عليا
..............

خلاص يابا خلاص يابا مراحت منا وردتنا
بقينا فى توها وفى غابة
والف طريق شتتنا
خلاص راحت وارتاحت
وكثرت لينا مشاكلنا
كانت بيتنا وراح البيت
ومات الزرع على عوده
نشف فى الغيط
كانت بسمتنا وحياتنا
وبتراضى الجميع وتجود
وحضن حنان ساعت ما يبان فينا الجرح تاخدنا
كانت جنة ولمانا
صعابنا على اللى واسانا
صعبنا على اللى كان مجروح
بيبكى يبنوح على حالنا
خلاص يابا راحت منا
راحت منا راحت منا
+....+
بلاش النوح انا مجروح
خدى من الصبر لو جرعة
بحور الهم عليه بتصب
وقلبى مش ساعى ترعة
مسيرك للى راح ياخدك
تعيشى معاه بدون دمعه
وتنسى الكل بولدك
ساعت ما تخديه فى حضنك
لكن جرحى باقى فيا
هيجى الليل يذيد اللمه
يجرى دمعى فى عنيه
لا ينفع فيه من يواسيه
ولا تنفعله حنيه
خلاص راحت وارتاحت
كفاية الهم عليا
كفاية الهم عليا
بقلم محمد البلاط
وكلمات ليست كالكلمات
وتعبيرات كلها آهات
الفرح ايضا فيه دمعات
والحزن ده معروف
لا يحتاج تعريف
نبعد عنه ولو زارنا يكون خفيف
نويت انثر السعادة طفرات
واكون مع صديقاتى
فى بشر وفرحات
واعيش أنا وقلبى
فى عنبر الزهور
وافتح باب الهنا موصول
مين منكم غاوى فرح القلوب
هلموا اصدقائى
انا فى انتظاركم

خواطر..........سوسو سالم............
الحنين للحبيب
لقد هَدَّ الحنينُ عظيمَ صبري
فمالي حيلةٌ إلا البكاءُ
أينفعُ أن أنوحَ كمثلِ طفلٍ
فيأتيني من الشكوى اللقاءُ

بذلتُ القلبَ في خِلٍّ جميلٍ
فهل يُجدي إذا بُذِلَ الرجاءُ

أما يكفي بأني حين أغفو
يرافقني من الذكرى العناءُ

فلا أرضٌ تقيني همَّ قلبي
ولا تبكي لمأساتي السماءُ

ولا أرضى بغيرِ الحِبِّ حِبًّا
ولو كان السِّوا فيه الدواءُ

عرفتُ الحُبَّ في أفنانِ روحٍ
لها روحي إذا صحَّ الفداءُ

جعلتُ الحِبَّ في همسٍ وصمتٍ
فزادَ الحُبُّ يتبعهُ الدعاءُ

لئِن لَبّوا فزاروا أرضَ حِبّي
لقد لبّى لطعلتهِ الفضاءُ

بعثتُ مع الحجيجِ فؤادَ صَبٍّ
ليُنحَرَ في مِنى فلهُ الدماءُ

مصطفى محمد كردي
(1)
أقبل العيد
و تبادَلنا تَهانينَا الغزيرة
و احتَفلنَا في الإذاعاتِ و أخبارِ الجزيرة
و كَتبَنَا ألفَ مليون إعتراف
غير أنا .....
لم نزل نعزف للأحزان ألحانا مثيرة
نتباهى. ..
نتغنى. ...
نشتكِي الظلم و آهات مريرة
نحنُ مَن بِعنَا الحياةَ المستَنِرة
نحنُ قدَّسنَا المَعالي و الحماقاتِ الغَفِيرة
فَارتَضَينَا عِيشَةَ الذُلِ يَقِينَاً
و اكتَفينَا بالتفاصيلِ المُثيرة
كيفَ كُنُّا ؟!..
كيفَ أصبحنَا عبيداً للشُرور المُستَطِيرة ؟!
(2)
أقبل العيد ...
و لم تبزُغ تباشيرُ السُرور
لم نَرَ في الأفقِ إلا
تمتمات للحيارى و ضحايا في القُبُور
فَطُبولُ الحربِ ما زالت تُنَادي
و سِيَاطُ الهَرجِ تَسبِينَا و دَعواتُ الثُبُور
و رَّحَى القَتلِ استَباحَتنَا وأرواحَ الزُهور
فزعٌ يَغتالُ أحلامَ العَذارى
وَجَعٌ يَحمِلُه الطفلُ اليتيم
ألمٌ أحرقَ الأرضَ وأسرابَ الطيور
(3
أقبل العيدُ...
و لم يَهمُد أزيزُ الطائرات
والصواريخُ أرَاقَت كلَ بسماتِ الحياة
فرصاصُ الغدرِ تَجتاحُ الأغاني
تَسفِكُ الحبَ وأغصانَ الرَوابي المَائلات
آهِ ما أقسى الذي يُبكيكَ مثلي
حسرةٌ تمتدُ مِن صنعاءَ
تَسرِي مِن بَنِي غازي إلى نَهرِ الفُرات
و لها مِن دُموعِ الوردِ ألامٌ َتَعالَت
عانَقت زيتونَنَا الشامي في سَاحِ المَمَات
آهِ مِن كيدِ البَلايا و سَفاهاتِ الطغاة
(4)
أقبل العيد ...
و لم تَهجَع نداءاتُ المَخاطر
فِتنةٌ أيقَظَها الشيطانُ و تُجارُ المَجَازر
جَفِّ نَهرُ النُصحِ و لم تَنفع خِطاباتُ المُنَابر
وصَهِيلُ الشِعرِ لم يُجدِ ولا دَمعُ المَحابِر
كُلُ ما قد صارَ تَغرِيبٌ و مَوتٌ للضَمائر

منصور الخليدي

(دنيا الوحوش)
بدون أسباب لقيت نفسى فى وسط العاب
لقيت دستوره ينهشنى وسن عليه أنيابه
وانا المسكين ما ليش أنياب
يشفى لحمى بالحته وبسنانه يقطعنى
شرايح جاهزة للعشوة بياكل فيه ما يشبع ويتلذذ كإنى كباب
......................................
شفط دمى كإنه عصير بيشرينى يمصمص فيه بشفايفه ويضحكلى فقمت بكيت وقلت يا ربى ما تغتنى
دا انا إنسان مانيش عناب
قانون الغاب قانون ظالم قانون فيه الغنى يرتع ويتمتع ويتشخلع ويدلع على عرشه ويبنى فلل ويبنى قصور ويبنى براج
فيطلع بيها فى العالى تقول يا حلوتى يا جمالي سلبونى ادى روصية هدية من عندى لأحلى سحاب
قانون فيه الغنى باشه بيتأمر ويتشرط ويتظرظر ويتشخط وينطر فينا بنباحه دا ديب مصعور عدى الكلاب
.....................................
ما هو الباشا دا كله فلوس زكايب فيها بيعبى ما بيملش ولا يكسلش مطاع امره فى اى احوال فلوسه عملها من الشمال
ويحيى سهرته بالليل فى احضانه ببنت الليل فيتشقلب ويتنطط يظبطها ويتظبط وفى الاخر تاخد قرشين بقا وتمشى تقوم تاخد وراها الباب
........................................
قانون فيه الفقير منداس بكل مداس
ياخد سرمة على دماغه يفوق من كل أوهامه
ما هوا فقير نسى إنه عايش حافى بيشرب ميه م القله ينام تعبان على حصيرته واخد ركناية ف الضله ومش
من حقه يتغطى وليه يتغطى ما هوا حقير حتى مالوش لزمه
وعاش عمره ساكن عشه كمان كل اللى كان حيلته لباس كستور مالوهش مثيل
وأصله وارثه عن جده ميراث غالى لعيله
كلها تلالى بتتعذب وتتمرمط وتتشمط بقا بخوازيق م هما فران فى وسط الغاب
........................................
وفين انت يا أطول ناب
هناخد لحظة من وقتك وم تزعلش دا انا بحبك دا كل ما فيك أكيد يتحب دا انت الملك
واحنا الرعاع غدانا زبالة وف غابة اسمها
الدنيا نعيش أيامنا جنب الحيط لا مش بالظبط جنب الحيط دا جوه الحيط دا انا من كتر حب الحيط بقينا صحاب
......................................
عرفته من وانا فى لفه شاركنى اللحظة باللحظة ولا الأنتيم كمان شبيت وشبت معاه بقينا أغلى م اللصحاب بقينا أحباب
أقول تانى يا نجم الغاب أحب أشكر مزيد فضلك على جهدك على عملك على حمايتك لنا وحرصك
وباشكر كل أتباعك نمور وفهود سباع وضباع
واخص تحيتى بعقاربك وتاعبينك بتسرح فينا وبتلدغ تزغزغنا بدون أوجاع
دى حاشية كلها بركة تعبر لينا عن فكرة تموت بيها أحلامنا وآملنا طموحاتنا وإبداعنا
تجازينا بما بوش منحوس يلازمنا بأعمارنا كبوس إنك تكون ساكت ما تتكلمش وتعبر وما تفكرش وتقرر من الأفضل تكون أخرس م لكش لسان تكون
أعمى عن الحرمان تكون أطرش وليه كل
الهموم ديه ما اموت احسن واروح فى تراب
.....................................
وأختم بيك يا أسد الغاب
ياريت تقبل هدية فار هدية محندقة وحلوة لغول الغاب
عصير كوكتيل تدوقه لما تتعكنن أو لما تكون محتاج اقولك برده تكوينه بسرعة أوعى يوم تنساه
تلت منجات عليهم معلقة سرطان وسنت زفت متكرر وكوبايتين مجارى صرف
ترشهم بشوية مش ويضربوا بقا ف خلاط
ويتصبوا ف كاس المر وتشربهم
أوام ع الريق وتدعيلى بألف هنا خلص الحساب ، خلص الحساب .
بدون أسباب

لو أننا لم نفترق..للشاعر سيف الهمداني

لو أننا لم نفترق
سيف الهمداني
                 ...............
لو أننا لم نفترق
لغرقت في أحلام
 حبك و الغرام
و لصرت بحرا
في الفيافي يا هيام
و لعدت ريحا سامقا كل
النجووووم تعدني
في كل عام
و لبت أشكو الهجر
تفنيني يد
مدت إلي
لظى تدغدغني
بآهات المنام
أنا لن أنام
مادمت أسري
عاشقا
حبي يميس
بغادة قد تيمتني
كل أزهار السلام
و أنا و أنت على تمام
إما غرقنا كلنا في
البحر أو عدنا
لأيام الملاحة
غفوة تسقي
مرافئنا بأمواج
التصافي
تستجيب لنا
أغانينا الجميلة
يا غوايات السعادة
علنا نجتاح
لؤلؤة تثنت
علنا لم نحترق
لو أننا لم نفترق
سنقبل الريح
التي عاثت بنا
حتى ارتوينا من
صبابتنا
كي نكتوي أو نختنق
                 ................
8/9/2016
الشاعر سيد بدره
قصيد بعنوان
أيوه راجع
بقلمي
سيد بدره
انا لسه باقي
ع اللي بيننا
ولسه ما خلصش الكﻻم
ايوه إنتي
كل عمري
ونور حياتي
جوه آهاتي
واﻻبتسام
واوعي تقولي
بعت عمرك
ﻻ ما بعتش
ﻻ ما تهتش
ف الزحام
لسه باقي
حبه مني
رغم سني
لسه محتاج للغرام
واﻻهات منك بتوجع
يﻻ نرجع
راح نداوي
الف اهه
يﻻ نخرج
م المتاهه
مشتريكي
مش بكام
انتي اغلي
من حياتي
انتي شوقي
وزكرياتي
رغم بعدي
ايوه. هارجعلك اوام
نفسي ارجع.بس خايف
مالقكيش
ايوه شاري
ماتبعيش
يﻻ نبدأ بالسﻻم
مش هاكون
لحد غيرك
وانتي وضميرك
رجعتي ليكي النهارد
مش كﻻم
سيد بدره