السبت، 8 أكتوبر 2016

الرحيل
_______________ لم الرحيل
؟.. اﻷرض لم تزل خضراء
والشمس دافئة .
. الليل هادئ البحر هادئ …
لم الرحيل؟
هل جلست ساهما فى الليل تضاجع اﻷوهام مقلتيك؟
وهل غرتك لوعة السنين
بماذا كنت تفكر؟ قررت أن …
اعرف انك سوف تلم جناحيك وتستأن
إنك ترحل نحو بلاد قاسية
لترى ثم ..
وجوها غير وجوه بلادك
وتقرأ شعرا ليس كشعر بلادك
تشرب ماء غير مياه بلادك
تأكل غير طعام بلادك
وتموت …. ليس مثلما يموت الناس فى بلادك تراجع …استفيق …من غفوتك
إقرأ ثانية هويتك.
.ثم إسحب قرارك
وإمتطى جوادك اﻷصيل
وطف بين حقول بلادك
لترى كل شيئ أخضر
حتى الموت … الحزن … اﻷطفال
إستأذن من قرارك..
إفرش جناحيك
وإدفن جراحك فى المرافئ المهجورة
وإسكن ..الشمس …
القمر …
الوطن
أينما شئت….
لكن ﻻترحل…
! مجدى النويهى
لـــــــــــــــــــــــــن اكـــــــــــــــــــــــــــرهـــــك ....لساهر الاعظمي
تقديساً لـ حُبٍ لنْ يولَدُ له مولود
ولن أعود إليكِ حبيباً لقلبك الجلمود
ولستُ لعبةٌ بين يديك كما تُحِبي ويحلو لديك
وليسَ مِن العدَل أن أسامح روحك
وقد ذبحتني من الوريد
فان نيران شوقي تقيد
واني قد سئمت روحي من الوعيد
اريد التجديد والهروب بعيد
ل مدن الضباب فيها الموت مبتذل
ليس فيها نصب او عذاب
فيها الحب يباع في الصيدليات
او علي ارصفة السيارات
لان الحب قد ابتذل
والعهر صار في خجل
واصبح الموت انشوده التعساﻋ
قد ارحل يوما في الفضاﻋ
او ابحر الي الخفاﻋاو حتي اكون ضيفا
علي القبور التعساء
او اسكن في مقبره ليكون جيراني
كل العظام النخرة والمبعثرة
كي اتحرر واتطهر
من دنس الحياة العادرة
واقود ثورتي ضد الحياة الجائره
واغني نشيد الموت باغة معبرة
ســـــــــــــاهـــــــــــــر الاعظمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــي
،،،{{ قاتلتي }}،،،
قالت أحتاج منك،،، لوعود
وحب يأخذني لكل جديد
هذا الهوى الشوق ،،،،يعصره
وجع منشي بالدمع توقيدي

عشقي الأخاد اليك،،، أنتهى
وترا عزفت عليه ،،،،،تنهيدي

وضأت بالملح الغي أغنيتي
يسمعها المدى يوم وعيدي

قاتلتي لا تطلبي مني الوفا
فالعود معلول حتى وريدي

فلربما يحن في الضلع تهجده
وهنا ينتابني فكيف ،،،تريدي

ياهاته لا تعبثي،،،،،، بمواجعي
فالقلب مشدوه وهذا قصيدي

عصر مطحون بدا كأنه وجع
يسرق بالآهات كل ترشيدي

حلمت بالدقات،،، عزفها ثمل
رحى متناغم يختار تنديدي

ارجعي الوجد داراتك الصغرى
فما رسمت بالعيش تسعيدي

حلو الدنا كله ليل علي هوى
ذكرى اشجان تزيد تسهيدي

والحب خان الذي كان مجلسه
في الطيات،،،، والغم توحيدي

شقى العمر عليك،،،،،، وزعته
كون غريق والبون ،،تعديدي

صالح بن داود
الجزائر
قطر الندى
في حضرة العشق
رق الحرف وتكلم
اطلق سهام الشعر
في كل الدروب وتآلم
نادى بااسمها شوقا
اقبل ياغرامي
فالحب نورا منه نتعلم

عانقي بسحر الغرام
قلبي
يانورا في دجى الظلام
تكلم

سيري عبر الاثير
ياطيرا في فضائي يطير
واسلكي سبل السلام
وعانقي اسراب الحمام
فهذا جنوني في الغرام
ونبض القلب يتكلم

عانقي قطر الندى
وارسميني في المدى
وقولي خالد ذاك الفتى

سافري مع الغمام
واذكريني في المنام
انت قلبي والمدام
حبيبتي قطر الندى

خالد احمد الصالح
العربي الجولاني

الامه العربيه
--------------------
لاتقول -----
مصر ولا السعوديه
ولاليبيا ولا سوريا
ولا تونس ولا جزائر
ولامملكه مغربيه
كلنا أرض واحده --- باللغه مرويه
واللغه الجاحده جوانا ------ منفيه
كلنا يد واحده ---------أمه عربيه
تجمعنا الفطره الايمانيه --------
توحدنا الرحمه الملائكيه -------
كلنا لادم وأدم من تراب
هوه صحيح فى التراب داب
لكنه وصانا اننا نكون احباب
لو حد فينا اتسأل التانى يرد الجواب
كلنا جنب بعضنا ما يكون الاتحاد فى غياب
واللى ماتجيبه الحنيه يوم يجيبه العار
وأحنا لازمنا قرار لايمكن نصير أغراب
---
أتحاد امريكى واوروبى بقيوا سلاطين
وأحنا المتوحدين بقينا متفرقين
فينك يا أتحاد عربى يا قوى يا متين
ايه -- منتظرين يجمعنا صلاح الدين
صلاح الله يرحمه مات من مئات السنين
لكن احنا أحفاده ومنه قريبين
معلمناش نكون مع بعضنا مختلفين
قالنا الوحده سبب أنتصار حطين
لو سمعنا نصيحته مش هنبقى فريسه للجعانين
وهوه ده هدفهم وله مخططين
الحزمه للاسف أتفرقت قوللى راحت فين
أرض بتتنهب ونساء ورجال ضايعيين
أطفال بتنضرب عن الامان متشردين
والباقى للاسف واقفين متفرجين
العود ينكسر لو اتلموا عليه اتنين
لكن الحزمه تعصى لو اتلمت الملايين
فى الوحده افاده وأراده لرجوع السياده
كلمتنا كانت سيف --- وبالسيف مننا خايفين
ليه تضيع كرامتنا واحنا معصوبين العين
فووووقوا يلاش بعزقه فينكم يارجال الدين
العباده الخاليه من المعامله مش مقبوله
ولا الجنه ممكن يدخلها منقطعين
هينجينا من العذاب لو رجعت الرجوله
نموت شهداء احسن مانكون محتلين
شبعنا من كلام الحكام اصحى بقى ياشعوب
ليه نرضى بالخصام وغاويين نشيل الذنوب
أن الاوان نتكاتف نرجع لله نتوب
ولو منعتنى السياسه فى يوم من الاقتراب
أهد حواجزها واقول قاموسها كداب
لايجوز اكون انا متهنى واخواتى فى عذاب
أخويا لما يحتاجنى مقدرش أرد الباب
سامحينى يا سياسه حبى لاخى غلاب
وان كنتى ناويه صحيح على الثواب
ضمينا -- وحدينا--أحنا من زمان أحباب
(أنما المؤمنون أخوه ) قرأن نزل فى كتاب
وهل بعد كلام الله فيه جدال وعتاب
كل بلد عن بلد اتخلقت لها ميزه
عشان تكون كل واحده عزيزه
تتبادل البلاد مع بعضها المنافع
وقت الحروب تنوب وتدافع
وأحتياج البلاد لبعضها ده دافع
تكون متوحده والحب ده غريزه
عبد الناصر قال امريكا ولا لها لازمه
كلمه اقوى من السلاح عملت هناك أزمه
لما كان كل العرب على بعضها حريصه
----
والامان على أرضهم موجود
وبأمرنا فى لحظه ينجلى
كان الاجنبى مفزوع من دخول داره
لما كنا يد واحده رهن الاشاره
وكانت العرب عرب فى قلوبها الجساره
كان كلنا حضاره واسألوا محمد على
-------
ومصر أم فاتحه ابوابها هى السند
أهلا للى يضم وغاوى يكون أسد
فيها جنود بواسل والشهامه فى الولد
واللى يقول مدد بالامان يتوعد
مفيش أعضاء فى عافيه الا بسلامه الجسد
-----------
انا وطنى ولاحد يمنعنى
اكون مع اخويا بالاصول معنى
وأخاف الله فى الاخره يحاسبنى
ايه يكون جوابى لو سالنى ليه عصيت أمرى
مين عنى يدافع لما ذنوبى تغلبنى
مين يخبينى من جهنم او عنها يتوهنى
لما أسمع مستغيث بينادى انقذنى
او الاقى طفل جعان بيقولى شبعنى
ولايكاه وصوت الاه بيألمنى
اسكت ليه وانا بينهان عرضى
أوعى تقولى فى حد مانعنى
المسانده مطلوبه والسعى فى حب الخير
نوصل لاخواتنا الغلابه نقدر على التغيير
نساعد بمال أغراض من أجل نصر مبين
نلحق روح طاهره طالعه تشتكى التقصير
مع أنى التزمت الصمت
أتحطمت وتألمت
لانى رأيت ما كرهت
شئ غ الفطره جوايا
أخويا لما يفرح تلاقينى وياه فرحت
ولما ينتصر عربى --أنا بنصره توجت
ولما الاقيه بيبكى تلاقينى حزنت
واقول ياريت يادنيا ما كنت اتولدت
وأقولك --- --- ---
أدينى قاعد خلينى مستنى الدور
لما الدبور يجينى وتلاقينى أتقرصت
وبحق الله فى علاه
لو ما فاز أخويا----------- ما فزت
--------------------------------
وحيد احمد
وتحيه لصاحبه الفكره اهديها ذلك العمل

كَانَتْ... *( كأنت...)* أَرَقَبَ الطَّيْفَ....بقلم جمال عشا

كَانَتْ...               *( كأنت...)*
 أَرَقَبَ الطَّيْفَ..
 أَتُحَرِّشُكَ...!!.
وتراكمني مَدَى...
كَوَانِي شَوْقِي...
 وَرَاءَ الظِّلِّ أَبْقَآنِي..!!؟
. شاعل... لَا أَنْطَفِئُ...
 كَنَجْمَ (السهيل)...
 أَتَوَارَى بالنهارات...
 وَأَطَلَّ بمساءاتي...
 دَوَرَانِي...
 وثواراني بِكِتْمَانِي..!!؟
. سَيِّدَتِي أَنْتَ...
 لَا تُعَانِينَ...
 فَأَنْتَ لَا تَعْشَقِينَ...
 وَتَدَعِينَ..!!.
 وَكَمَانِي اتصاعدك...
 وَجَمْرُ الشَّوْقِ مَلَأَنِي...
 صَمْتِي غَلَبَنِي...
 والجريرة طغتني...
 وَطَوَيْتُ عَلَى الجِرَاحِ...
 فَمِيَّ بَكَوْانِي..!!؟
. سَيِّدَتِي...
 بِي مِنْ الهُمُومِ...
 أَكْثَرُ مِنْ دَمِي...
 وبخافقي (بِالحُبِّ)...
 أُحَاوِلُ تَمْزِيقَ قُمْقُمِي...
 وَأَظَلُّ مترقبا...
 حَتَّاهَا تَتَذَكَّرُنِي...
 بِرَسْمِي وَإسمِي...
 لِأَنَّي كَتَبْتُ فَوْقَ...
 حُرُوفُ (أُسَمِّهَا) عُنْوَانِي..!!؟
                    بقلمي الشاعر *( جمال عشا)*
                     Jamal Asha.7.10.2016

( تساقطنا كأوراق الخريف..!)للشاعر نجيب إسماعيل عبيد

.              (.              ( تساقطنا كأوراق  الخريف..!)

(ربيع العمر عشناه كسلوى
. قرعنا السن في فصل الخريف)
----------------------------------------
أطعنا كلَّ ما نرجوا ونهوى
تقاسمنا الأماني كالرغيفِ

مددنا حبنا للشمس ضوءا
فأشرق وجهنا في كل طيفِ

وخبأنا السحابة بيت شعرٍ
تفردسنا عشقنا عند  المصيفِ

وكنا الفرقدين على الليالي
نؤنسن في الدجى خوف المخيفِ

فمالي اليوم أشكو حبَّ ليلى
وموج الليل يأخذ من نزيفي

فلا أنت التي صدَّت وردّت
ولا أنت الحبيبة  تستضيفي

تَمزقنا   بأنياب  التنائي
ولِكنَا الحزنَ بالشوق العنيفِ

ورثنا الحبَّ أغصاناً ..ولكن
تساقطنا كأوراق  الخريفِ

. نجيب إسماعيل عُبيد.......ِ تساقطنا كأوراق  الخريف..!)

(ربيع العمر عشناه كسلوى
. قرعنا السن في فصل الخريف)
----------------------------------------
أطعنا كلَّ ما نرجوا ونهوى
تقاسمنا الأماني كالرغيفِ

مددنا حبنا للشمس ضوءا
فأشرق وجهنا في كل طيفِ

وخبأنا السحابة بيت شعرٍ
تفردسنا عشقنا عند  المصيفِ

وكنا الفرقدين على الليالي
نؤنسن في الدجى خوف المخيفِ

فمالي اليوم أشكو حبَّ ليلى
وموج الليل يأخذ من نزيفي

فلا أنت التي صدَّت وردّت
ولا أنت الحبيبة  تستضيفي

تَمزقنا   بأنياب  التنائي
ولِكنَا الحزنَ بالشوق العنيفِ

ورثنا الحبَّ أغصاناً ..ولكن
تساقطنا كأوراق  الخريفِ

. نجيب إسماعيل عُبيد.......ِ