الأربعاء، 10 أغسطس 2016


الشاعر / أسامة عياد
قصيدة : ( قالولى تطلع مين ؟ )
قسم بقه يا زمن
غنيلهم الموال

عايزينى أرقص ليه
والبس لكوا الخلخال

قالولى تطلع مين ؟
قلتلهم الزبال
كانس كده حسرتى
ومعبى الف شوال
متهان ودى شغلتى
بتسب ليه يا خال

قالولى تطلع مين ؟
قلتلهم الشيال
هلكان كده بالقوى
وللهموم حمال
وضهرى دا منحنى
وتبسى ربع ريال

قالولى تطلع مين ؟
قلتلهم المرسال
ساعى على لقمتى
وللبريد جوال
طاير كده بلهفتى
وع الكعوب رحال

قالولى تطلع مين ؟
قلتلهم المحتال
بانصب ودى عشرتى
وللفلوس كيال
ما تخفش دى محبتى
ونبتى م السلسال

قالولى تطلع مين ؟
قلتلهم الطبال
بكيفى أنا عولمجى
يديق عليه الحال
صوبعى دى ثروتى
وهيه راس المال

قالولى تطلع مين ؟
سقفت للموال
راعوا بقى حرمتى !

أسألكوا بس سؤال؟
انتوا اللى تطلعوا مين ؟
جاوبونى انا فى الحال

ما تردوا ليه سكتوا
لسانكوا ليه تقال
عندى اقتراح ليكوا
هايل ومش بطال

خدونى انا بحرقتى
وسبولى بس عيال

حلمى و امنيتى
دا بعدى عنكوا محال

والله دى رحلتى
بعشق أنا الترحال
بعشق انا الترحال

بقلم الشاعر / أسامة عياد
........................................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق